KOJA JE ISPRAVNA VISKOZNOST MOTORNOG ULJA ZA MOTOCIKL?

Svaki motociklist želi svom vozilu osigurati optimalna maziva. Nije ni čudo da vozači na dva kotača traže najbolje proizvode na tržištu s određenom klasom viskoznosti. Zašto je to toliko važno?

21.03.2024

KOJA JE ISPRAVNA VISKOZNOST MOTORNOG ULJA ZA MOTOCIKL?

Svaki motociklist želi svom vozilu osigurati optimalna maziva. Nije ni čudo da vozači na dva kotača traže najbolje proizvode na tržištu s određenom klasom viskoznosti. Zašto je to toliko važno?

21.03.2024

ZAŠTO JE VISKOZNI STUPANJ VAŽAN PARAMETAR?

Važnost pravilno odabrane klase posebno se osjeti kod problematičnog pokretanja hladnog motora na niskim temperaturama. Viskoznost je donedavno bila osnovni kriterij za odabir ulja. Trenutno je to, međutim, samo jedan čimbenik selekcije, što ne umanjuje njegovu važnost.

VISOKO ILI NISKO?

 U pravilu, što je niža, to bolje. Niska viskoznost prvenstveno pogoduje niskoj potrošnji goriva i povećanju snage. Međutim zadatak ulja je i stvorit čvrst i postojan mazivi film između dijelova. Stoga se ni viskoznost ne može sniziti ispod tehničkog minimuma.

PROIZVOĐAČI IMAJU SVOJE PREFERENCE

Proizvođači motora za motocikle preferiraju određena motorna ulja. Japanska "velika četvorka" najčešće koristi proizvode u klasi viskoznosti SAE 10W-40 ili 10W-30. U europskim konstrukcijama imamo veću raspršenost: od SAE 5W-40, 10W-50 do 15W50 pa čak i 10W-60 u Moto Guzziju. Amerikanci pak kod Harleya preferiraju ulja SAE 20W-50 - prije mineralna, sada sintetička. Proizvođači motora već u fazi projektiranja postavljaju parametre kao što su: viskoznost, tlak ulja, parametri pumpe, prianjanja na ležajeve i mnoge druge. Što se tiče prvog, svaki dobavljač odabire odgovarajući stupanj viskoznosti za prvo punjenje i naknadne servise. Uzimaju se u obzir dizajn motora i očekivani radni uvjeti. Ostali čimbenici koje proizvođač motora koristi za odabir pravog ulja uključuju:

- radna temperatura i njena stabilnost (sustav hlađenja tekućinom ili zrakom), --

- nazivni broj okretaja motora.

KOJI ĆE MAZIVA BITI NAJBOLJA?

Među modernim uljima najpopularnije je SAE 10W-40. Zbog ekonomičnosti goriva, SAE 10W-30 također je sve zastupljeniji na tržištu. Sljedećih godina pojavit će se niži razredi viskoznosti. No, ova promjena nije tako jednostavna jer motociklističko ulje podmazuje i mjenjač te u njemu radi mokra spojka. Zapravo, oba ova ulja mogu raditi u motorima s istom viskoznošću. Kako je ovo moguće? Svako "srce vozila" dizajnirano je za rad u određenim uvjetima. Ulje može funkcionirati na različitim temperaturama, a viskoznost se mijenja s temperaturom. Tako će jedinica napunjena proizvodom 10W-40 raditi s viskoznošću ulja od 14 cSt na 100°C, ali pri temperaturi ulja od 90°C viskoznost će biti 18cSt. A to znači da motor radi na isti način kao i sa uljem SAE 10W-50. Obrnuto na 110°C: viskoznost će pasti na 11 cSt, pa motor radi kao da je gradacija SAE 10W-30.

OBRATITE PAŽNJU NA OVO

Motociklisti vozila za koja se preporučuje 10W-30 ulje često radije koriste 10W-40 jer smatraju da je sigurnije. Međutim, vrijedi zapamtiti da promjena jedne klase viskoznosti naviše ima smisla kada pretpostavimo da će ulje biti više opterećeno nego što je predviđeno u standardnim radnim uvjetima. To uključuje, na primjer, utrke na stazi i nadograđene motore. Uz pretpostavku da ulje u trkaćim uvjetima radi na 125°C, viskoznost ulja 10W-50 tada je oko 11cSt, što odgovara gradaciji 10W-30 na 100°C. Time se osiguravaju optimalni radni uvjeti pri visokim brzinama vrtnje od 12.000 o/min. Nazivni okretaji motora također su važni pri odabiru ulja za ove motore. Ulje stvara dovoljno jak uljni film pri dovoljno velikoj brzini vrtnje, odnosno odgovarajućoj brzini između površina košuljice ležaja i rukavca. Što se klizni ležaj brže okreće, to bi ulje trebalo biti “tanje”. S druge strane, u motorima s manjim brojem okretaja treba koristiti ulje veće viskoznosti. Međutim, previsoka viskoznost je također nepovoljna i pri velikoj brzini vrtnje može razbiti mazivi film i stvoriti vakuumske mikromjehuriće. Ovako funkcionira hidrodinamika.

DAKLE, ŠTO ODABRATI?

Kao što vidite, postoje mnogi čimbenici koji utječu na performanse pravog ulja za vaš motocikl. Nazivni uvjeti rada, kao što su radna temperatura i njena stabilnost (sustav hlađenja tekućinom ili zrakom) ili brzina vrtnje, faktori su na temelju kojih proizvođač motora odabire odgovarajuće motorno ulje. Stoga bi korisnik trebao koristiti ulje stupnja viskoznosti koji preporučuje proizvođač.